Sztuka oddychania kluczem do nieograniczonej energii

2018-03-13
Sztuka oddychania kluczem do nieograniczonej energii

Sztuka oddychania kluczem do nieograniczonej energii

Źródło: www.trainingmask.com

Tak, oddychanie jest sztuką i to bardzo dobrze opisaną pod kątem naukowym. Czynność oddychania to coś znacznie więcej niż nabieranie i wypuszczanie powietrza. Wywołuje ona bowiem cały łańcuch reakcji fizjologicznych i biologicznych, obejmujących miliardy komórek, z których nasze ciała są złożone. Dodatkowy tlen w krwiobiegu stymuluje układ wydalniczy, co pomaga oczyścić organizm ze szkodliwych toksyn. Dodatkowy tlen w mózgu to większa energia i witalność. Głębokie, medytacyjne oddychanie to sygnał dla ciała, że wszystko jest w porządku i pod kontrolą.

Oddychanie zawsze było częścią narzędzi, stosowanych do odnowy biologicznej, ale jakimś sposobem gdy dorastamy, staje się ono coraz mniej „naukowe”. Oddychamy płycej i coraz częściej używamy w tym celu klatki piersiowej, zamiast brzucha.

Więc jaki jest właściwy sposób oddychania?

Czy kiedykolwiek widziałeś, jak oddycha dziecko? Głęboko, równomiernie, powoli, lekko i spokojnie. Gdy przyjrzysz się bliżej, zobaczysz że to nie klatka piersiowa unosi się i opada, ale raczej brzuch. Mówiąc dokładniej, chodzi o przeponę – mięsień pomiędzy klatką piersiową a jamą brzuszną.

Teraz porównaj to z Twoim stylem oddychania. Są spore szanse, że znajdziesz istotne różnice. Jeżeli robisz to jak większość ludzi, to górna część Twojej klatki piersiowej poszerza się podczas wdechu i zwęża w momencie wydechu. Przez lata przyzwyczaiłeś się do tego, a Twój brzuch pozostaje wówczas w bezruchu.

Kłopot w tym, że stało się to normalne dla większości osób. Życie przez lata w zatłoczonym mieście z ciągłymi problemami z zanieczyszczeniami i brakiem świeżego powietrza może być przyczyną stopniowego przejścia od oddychania przeponowego (brzusznego) do oddychania klatką piersiową.

To przejście nie jest jednak naturalną cechą rozwoju człowieka. Wielu specjalistów uważa nawet, że jest to po prostu zły nawyk. Wierzą oni także, że żegnając się z owym nawykiem i wracając do takiego sposobu oddychania, jak w dzieciństwie, możemy pozbyć się częstych bólów głowy czy uczucia wyczerpania. Co więcej, wdrażając właściwe techniki oddechowe możemy zapobiegać stresowi, obniżać ciśnienie krwi, wzmacniać serce i nie tylko...

„Sposób w jaki oddychamy ma głęboki wpływ na to, jak się czujemy” twierdzi psycholog Phil Nuernberger, autor książki „Freedom From Stress”. „Wiele dolegliwości związanych ze stresem, zarówno fizycznych, jak i psychicznych, czy emocjonalnych, może być spowodowanych nieprawidłowym oddychaniem, dlatego na szczęście mogą one być łatwo usunięte poprzez wdrożenie takich sposobów oddychania, których skuteczność dowiedziono naukowo”.

Oprócz korzyści zdrowotnych, głębokie oddychanie może także znacznie poprawić samopoczucie. Dzięki temu jesteśmy bardziej twórczy, mamy lepszą pamięć czy skuteczniej radzimy sobie ze skrajnymi emocjami.

Ćwiczenie oddychania przeponowego

Znajdź wygodne miejsce i usiądź. Upewnij się, że masz na sobie wygodne, cienkie ubranie. Połóż prawą rękę na brzuchu i oddychaj w następujący sposób:

1.       Wdychaj powietrze nosem, licząc do dwóch.

2.       Zatrzymaj je, licząc do czterech.

3.       Wydychaj ustami, licząc do trzech.

Podczas wdechu kontroluj dłonią i skoncentruj się nad tym, jak Twój brzuch się podnosi i tak samo podczas wydechu – gdy opada.

pixelpixelpixelpixelpixelpixel
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixel