Przełomowe badania American Council on Exercise (ACE)

2018-03-12
Przełomowe badania American Council on Exercise (ACE)

Przełomowe badania American Council on Exercise (ACE) dotyczące skuteczności używania Maski Treningowej podczas ćwiczeń

Autor: J. Serafano

 

Badania i rozwój masek treningowych

Zespół twórców Maski Treningowej od dawna był przekonany, że trening oddechowy przy jej użyciu poprawia wydajność sportowców. Społeczność użytkowników wielokrotnie potwierdzała tę opinię. Maski Treningowej zaczęli używać profesjonalni sportowcy oraz drużyny akademickie. Te wydarzenia były jak kij w mrowisko dla wielu krytyków. Nagle pojawiły się głosy ze strony osób, które zaczęły atakować powyższe metody treningowe, jednocześnie podtrzymując swoją pozycję 'guru'. Ich krytyka często dotyczy wąskich wycinków zagadnienia, podobnie jak dostarczane przez nich analizy, a wszystko to służy jedynie promowaniu własnej działalności, produktów itd.

Powoli, ale konsekwentnie, w ostatnim roku przeprowadzono wiele badań, dotyczących korzyści z treningu oddechowego z oporem. Niemal wszystkie wskazują, że wpływa on na zwiększenie wydajności organizmu. Pozostało jeszcze nieliczne grono upartych, którzy kwestionują te wyniki, podnosząc argument, że tylko w niektórych badaniach używano Masek podczas ćwiczeń. Cóż, niedawno nadszedł nagły koniec tego wszystkiego. Nowe badanie pt. „Wpływ używania Maski Treningowej na pojemność oddechową, funkcje płuc i zmienne hematologiczne” (oryginalny tytuł: „The Effect of Wearing the Elevation Training Mask on Aerobic Capacity, Lung Function, and Hematological Variables”), opublikowane w Journal of Sports Science and Medicine, z powodzeniem wytrąci z rąk krytyków argumenty, jakoby Maska Treningowa była tylko przelotną modą, a trening oddechowy nie był ważny.

Badania nie tylko dowiodły, że Maska Treningowa poprawia osiągi. Wynika z nich precyzyjnie, że jej użycie wpływa pozytywnie na 4 kluczowe obszary oddychania, które w grupach kontrolnych pozostają bez zmian. Przebadano 24 zawodników lacrosse z drużyny Uniwersytetu w Wisconsin (16 mężczyzn i 9 kobiet). Każda z grup (używająca Masek oraz trenująca bez nich) odbywała intensywne treningi na rowerach stacjonarnych 2 razy w tygodniu przez 6 tygodni. Różnice statystyczne pomiędzy osiągami obu grup okazały się znaczne w aż 6 obszarach. Zobacz poniżej...

1)      Pułap tlenowy (VO2max): oznacza on maksymalny pobór tlenu i odnosi się do jego ilości, którą organizm jest w stanie zużyć podczas jednej minuty. Jest to ważna miara wydolności dla wysiłku tlenowego i może służyć do przewidywania wytrwałości zawodnika podczas treningu.

2)      Maksymalna moc szczytowa (PPO – Peak Power Output): tę wartość podczas badania mierzono w watach.

3)      Próg wentylacyjny (Ventilatory Threshold): jest to moment, w którym szybkość oddychania wysiłkowego wzrasta szybciej niż VO2. Od tego momentu oddychanie nie zwiększa już poziomu nasycenia tlenem.

4)      Moc wyjściowa na progu wentylacyjnym.

5)      Próg kompensacji oddechowej (RCT = Respiratory Compensation Threshold): pojęcie to oznacza moment, w którym w efekcie oddychania wydzielane jest za dużo dwutlenku węgla. Jest to ważny parametr, ponieważ wskazuje on granicę pomiędzy zwyczajnie intensywnymi, a naprawdę bardzo ciężkimi, mocno wyczerpującymi ćwiczeniami.

6)      Moc wyjściowa na progu oddechowym.

Zagwozdkę stanowi fakt, że badanie objęło uczestników trenujących tylko 2 razy w tygodniu przez pół godziny. Nawet przy tak niedużym natężeniu ćwiczeń obie grupy odnotowały postępy. Warto jednak zauważyć, że grupa nieużywająca masek poprawiła swoje osiągi w dwóch spośród sześciu wymienionych obszarów. Zdumiewającym odkryciem były natomiast wyniki grupy, która korzystała z Masek Treningowych. Obejmowały one nie tylko dwa obszary, te same co w grupie kontrolnej, ale wszystkie sześć.

1)      Próg wentylacyjny (Ventilatory Threshold):

·         grupa kontrolna: bez zmian

·         grupa z Maskami Treningowymi: 13,9 %

2)      Wzrost mocy wyjściowej na progu wentylacyjnym (Ventilatory Threshold):

·         grupa kontrolna: bez zmian

·         grupa z Maskami Treningowymi: 19,5 %

3)      Wzrost progu kompensacji oddechowej (RCT = Respiratory Compensation Threshold):

·         grupa kontrolna: bez zmian

·         grupa z Maskami Treningowymi: 10,2 %

4)      Wzrost mocy wyjściowej na progu oddechowym (Respiratory Threshold)

·         grupa kontrolna: bez zmian

·         grupa z Maskami Treningowymi: 16,4 %

Powyższe wyniki jasno wskazują, że nawet jeżeli używa się Maski dwa razy w tygodniu, odnotować można wyraźną poprawę wytrzymałości. Szczególnie pod względem tego, jak długo i jak intensywne ćwiczenia jest się w stanie wykonać. Te dane są dowodem, że Maska pomaga trenować dłużej i bardziej intensywnie, szybciej odzyskiwać energię oraz poprawić ogólną wydolność tlenową w wyższym stopniu, niż gdy się po nią nie sięga. Blisko 20-procentowy wzrost wydajności energetycznej po zaledwie sześciu tygodniach to imponujący punkt odniesienia. W samodzielnym dążeniu do jego osiągnięcia skutecznie pomoże Ci Maska Treningowa. Zwiększy ona postrzegany wysiłek podczas treningu (średnio 2 RPE w jednostce natężenia), co wydaje się wystarczająco korzystne. Nie wspominając o tym, że ćwiczenie na wyższym poziomie PE (Perceived Exertion, czyli postrzegany wysiłek) powoduje wzrost ogólnej tolerancji treningowej i osiągów, pozwalając przy tym spalić więcej kalorii i wykonać więcej powtórzeń. Maska Treningowa pomogła także poprawić miarę zwaną MVV (Maximum Voluntary Ventilation – maksymalna wentylacja dowolna) oraz maksymalną pojemność oddechową, co również odnotowano we wspomnianych badaniach. Chyba wszyscy możemy się zgodzić, że poprawa tego ostatniego parametru z pewnością spowoduje również lepsze osiągnięcia sportowe...

To przełomowe badanie jednoznacznie pokazuje, że używanie Maski Treningowej podczas treningów zwiększa wydolność i moc. Wzrosty zostały uzyskane przez uczestników po używaniu maski zaledwie dwa razy w tygodniu. Wyobraź sobie, jakie byłyby efekty, gdyby Maskę Treningową zakładać częściej... Kolejne artykuły w serii będą prezentowały także sposoby na twórcze i efektywne wykorzystanie Maski podczas codziennych aktywności, by uzyskać lepszą wydolność fizyczną i wyniki w uprawianej dyscyplinie sportu. Dziękujemy za ciągłe wsparcie i zapraszamy do wejścia, wraz z Maską Treningową, na wyższy poziom!

pixelpixelpixelpixelpixelpixel
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixel