Podnieś swój trening na wyższy poziom z doktorem Josephem

2018-03-09
Podnieś swój trening na wyższy poziom z doktorem Josephem

Podnieś swój trening na wyższy poziom z doktorem Josephem

Źródło: www.trainingmask.com

            Wiele lat temu wyruszyłem w Góry Skaliste do Colorado, by uprawiać tam kolarstwo, wspinaczkę i skoki spadochronowe. Przeczytałem, że trenowanie na znacznie większych wysokościach może być trudne, zwłaszcza na początku, i wymaga zaadaptowania się organizmu na poziomie komórkowym. Odpowiedzią mojego ciała na zmienione warunki było 3-dniowe zmęczenie, ból głowy i ogólna słabość. Szybko jednak przystosowało się ono, a kolejne doświadczenia były już ożywcze. Słyszałem także, że wielu sportowców z dyscyplin, w których wytrzymałość odgrywa kluczową rolę, chciałoby trenować na wysokościach by poprawić swoje osiągi, ale ze względu na konieczność podróży i kłopoty z nią związane, tylko niektórzy to faktycznie robią.

            Ludzki organizm przystosowuje się do stresorów i zmian w środowisku w celu przetrwania i przeżycia. Trening na dużych wysokościach i obniżenie poziomu tlenu na poziomie powyżej 5 000 stóp (1524 metry) nad poziomem morza powodują, że zmienia się metabolizm mięśniowy oraz wzrasta masa hemoglobiny i czerwonych krwinek. Ciało dostosowuje się poprzez powiększanie rozmiarów komórek, a także optymalizację pracy mięśni, tak by te pracowały w nowym środowisku bardziej efektywnie.

            Niedawne postępy w rozwijaniu metod treningowych poskutkowały popularyzacją różnych opcji symulowania treningu wysokościowego. Tworzy się w tym celu specjalne namioty oraz pokoje, a najbardziej efektywną metodą jest stosowanie maski opartej o system hipoksykatorów (Elevation Training Mask). Trening wysokościowy jest nazywany treningiem hipoksycznym i polega na stwarzaniu warunków obniżonego poziomu tlenu w celu uzyskania lepszych wyników sportowych oraz odniesienia korzyści zdrowotnych. Maska obniża ciśnienie parcjalne tlenu, pozwalając zachować takie samo ciśnienie barometryczne, jak podczas treningu w domu lub na siłowni. Fiński naukowiec, Heikki Rusko, opisał efekty korzystania z wynalezionego przez siebie „domu wysokościowego”. Ciśnienie parcjalne tlenu jest w takim domu podobne jak w górach. Śpiąc i żyjąc w takim miejscu oraz trenując poza nim, sportowcy osiągnęli wzrost EPO (erytropoetyny) i czerwonych krwinek. W zakresie osiągów sportowych także podnieśli swoje wyniki. Polepszyła się ich szybkość, siła i wytrzymałość, a czas potrzebny na regenerację uległ skróceniu.

            Podczas gdy życie na większych wysokościach wywołuje zmiany w fizjologii, intensywność treningów zmienia się, ze względu na obniżoną zawartość tlenu i niemożność kontynuowania treningu na dużych wysokościach, gdy jest się mocno wyczerpanym. Wyniki badań, ze względu na zmiany parametrów ćwiczeń w różnych ich programach i różne czasy trwania treningów, nie są jednolite. Korzyści widać jednak najbardziej u osób uprawiających sporty wytrzymałościowe. Ciśnienie atmosferyczne jest podstawową różnicą, jeżeli chodzi o trening wysokościowy. Na poziomie morza powietrze jest gęstsze i zawiera więcej cząsteczek na litr, podczas gdy na wyższych wysokościach owych cząsteczek jest mniej. Przebywanie na wyższych wysokościach powoduje zmiany fizjologiczne w ciele, m.in. redukcję ciśnienia parcjalnego zawartych w nim gazów. Konkretne wyniki sportowców są zasługą tych procesów adaptacji i chęci przeżycia organizmu.

            Amerykańscy naukowcy twierdzą, że jest to przede wszystkim spowodowane przez zwiększenie objętości czerwonych krwinek, podczas gdy Australijczycy i badacze z Nowej Anglii uważają, że przyczyną jest optymalizacja zdolności organizmu do efektywnego pożytkowania tlenu. Wzrost objętości czerwonych krwinek występuje gdy zmniejsza się nasycenie hemoglobiny tlenem. Ciało produkuje wówczas dodatkowe czerwone krwinki. Jest to spowodowane wydzielaniem erytropoetyny (EPO) przez nerki, co stymuluje szpik kostny właśnie do produkcji wspomnianych czerwonych krwinek. To przystosowanie do stresorów zapewnia lepsze dostarczanie tlenu oraz wyższe poziomy nasycenia nim hemoglobiny. Proces ten pojawia się z biegiem czasu, ale dokładne jego ramy czasowe są trudne do przewidzenia. Bardziej efektywne spożytkowanie tlenu przez system mięśniowy jest związane także z regulacją pH, transportem glukozy, wzrostem nowych naczyń krwionośnych (angiogenezą), rozkładem metabolicznym glukozy i wykorzystaniem ATP w cyklu Krebsa. W Journal of Applied Physiology badacze stwierdzili, że w tym zakresie zachodzą zmiany na poziomie genetyki – właściwości mitochondrialne mięśni szkieletowych dopasowują się do środowiska.

            Badania przeprowadzone w Szwajcarii ujawniły, że wysoce intensywne ćwiczenia w warunkach hipoksji powodują strukturalne i molekularne zmiany, które poprawiają transport tlenu i zdolność jego spożytkowania przez mięśnie szkieletowe. Ciało ludzkie jest w stanie przystosować się do różnych stresorów w środowisku, by pracować bardziej wydajnie i poprawić osiągi sportowe. Zauważyłem, że symulowany trening wysokościowy z użyciem Elevation Training Mask zmieni kilka rzeczy w przebiegu ćwiczeń. Zmiany dotyczą wyników, fizjologii i koncentracji. Wymienione wcześniej badania wskazują na słuszność używania Maski celem polepszenia swoich treningów i zwiększenia ich intensywności. Maska jest wysoce efektywnym urządzeniem, które zmienia pozytywnie Twoje mechanizmy komórkowe i strukturalne, a u mnie spowodowała polepszenie wyników i zdrowia zarówno podczas aktywności na zewnątrz, jak i na siłowni.

pixel
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel