Platforma dla orkiestry czy pociąg towarowy

2018-03-08
Platforma dla orkiestry czy pociąg towarowy

Platforma dla orkiestry czy pociąg towarowy?

Źródło: www.trainingmask.com

                Wiedza potoczna, przekazywana na temat budowania formy, może wiele osób zniechęcać, zwłaszcza gdy poszukują one jak najbardziej efektywnych ćwiczeń. Wiadomości na temat wysoce intensywnego treningu dokładnie odpowiadają temu zjawisku – jednego razu każdy się nim interesuje, a kiedy indziej ludzie poszukują innych metod. Jakby na to nie patrzeć, ta forma treningu zadomowiła się na stałe w naszym życiu i co jakiś czas ulega udoskonaleniom, wraz z pojawianiem się nowych koncepcji. Zazwyczaj celem ćwiczeń jest poprawa zdolności do wysiłku, spalanie większej ilości tłuszczu, zwiększanie beztłuszczowej masy ciała itp. Kolejne opracowania pokazują, że trening o wysokiej intensywności nie tylko poprawia wszystkie te elementy, ale też robi to zdecydowanie skuteczniej niż trening o niskiej lub umiarkowanej intensywności, odbywany dłużej.

1)  Jest bardziej efektywny

                Gdybyśmy mogli wybrać, czy mamy trenować dłużej czy krócej, by osiągnąć swoje cele, większość z nas wybrałaby to drugie rozwiązanie. Weźmy na przykład intensywny trening interwałowy. Biegając przez 30 minut na bieżni, jesteśmy w stanie spalić około 189 kalorii (w zależności od wagi, rzecz jasna). Jest to 189 kalorii w 30 minut nieustannego biegu. Jedno z badań wykazało natomiast, że podczas odpoczynku przy bardzo intensywnym treningu, uczestnicy osiągali średnią 16 kalorii na minutę. Przy dość oczywistym przemnożeniu tej wartości przez liczbę minut (16 x 30) otrzymujemy aż 480 kalorii! Tak, 480 kalorii podczas odpoczynku. To jest 254 % wyniku na bieżni podczas lekkiej przebieżki. Dodaj do tego liczbę kalorii, którą spalisz podczas interwału z intensywnym ćwiczeniem, a uzyskasz imponujący wynik. Całkowity wynik mówi nam, że zdecydowanie więcej spalimy, trenując krócej i intensywniej.

2) Powoduje zwiększone wydzielanie hormonu wzrostu

                Hormon wzrostu (somatotropina) ma wiele zastosowań w ludzkim organizmie i jest przydatny przez całe życie. Za jego produkcję odpowiada przysadka mózgowa. Oto kilka pozytywnych efektów jego wydzielania:

-        sprzyja zwiększaniu masy mięśniowej;

-        zwiększa lipolizę (uwolnienie kwasów tłuszczowych z komórek tłuszczowych);

-        stymuluje syntezę białek;

-        sprzyja glukoneogenezie w wątrobie;

-        zwiększa odporność;

-        sprzyja zachowaniu wapnia, ważnego dla tkanki łącznej (kości).

                Widząc te wszystkie zalety staje się oczywiste, że jest zdecydowanie w interesie ćwiczącego, by zrobił on wszystko co w jego pomocy, by wydzielić więcej hormonu wzrostu. Dobra wiadomość jest taka, że trening z wysoką intensywnością może skutkować podwyższeniem poziomu somatotropiny nawet o 450 %, przy pomiarze wykonanym 24 godziny później. Oznacza to, że nie tylko spalasz więcej kalorii podczas intensywnego treningu, ale także „podładowujesz” swój organizm, pomagając mu redukować zawartość tkanki tłuszczowej, rozwijać beztłuszczową masę mięśniową czy wzmacniać kości, a więc – co za tym idzie – zapobiegać kontuzjom.

3) Wspomaga efektywne zużycie insuliny

                Insulina odpowiada m.in. za pobór energii z krwiobiegu do komórek, a więc jest absolutnie niezbędna do przeżycia. Przy okazji jednak to jej można przypisać rozwój tkanki tłuszczowej. Istnieje bowiem wiele powiązań pomiędzy tolerancją insuliny (oraz insulinoopornością) i otyłością. To właśnie z tego powodu cukrzycy typu II najczęściej mają nadwagę lub są otyli. Jednym ze sposobów na ominięcie tego zjawiska jest wdrożenie wysoko intensywnych ćwiczeń. Zdecydowanie zwiększają one wykorzystanie (efektywne) insuliny – trzeba jej mniej wytworzyć, by uzyskać te same efekty. A im mniej insuliny, tym szybciej opuści ona organizm. Pozostające duże jej rezerwy są natomiast związane z tworzeniem większych „zapasów” tłuszczu. Intensywny trening uwalnia nas od tego ryzyka.

4) Wnosi urozmaicenie i różnorodność

                W istocie wysoko intensywnego treningu jest zawarte stosowanie mnóstwa różnych ćwiczeń, pozwalających ułożyć jego spójny plan. Na przykład CrossFit opiera się o szereg różnych szybkich ruchów, jak np. podskoki, wymachy, pompki czy ćwiczenia z linami. Taki intensywny trening może trwać jedynie od 8 do 15 minut, w zależności od kondycji ćwiczącego. Jego zaletą jest także to, że można go wykonać niemal wszędzie. Seria przysiadów, pompek i krokodylków (burpees) nie wymaga zastosowania specjalnych przyrządów. Relaksujące otoczenie, jak np. plaża, las lub park może zdziałać cuda – spacer połączony z treningiem będzie bardziej przyjemnością niż obowiązkiem i zadaniem do wykonania.

5) Zwiększasz „stopę zwrotu” treningów w postaci spalanych kalorii

                Jednym z pożądanych w długim okresie efektów treningu jest spalanie tłuszczu. Wysoko intensywny trening to jednak nie tylko spalanie podczas ćwiczeń, ale także zdecydowanie wyższa wartość tego parametru np. w 2 godziny później. Zwiększone powysiłkowe zużycie tlenu (EPOC – excess post exercise consumption) jest jednym ze wskaźników, których używają naukowcy, by zmierzyć zapotrzebowanie metaboliczne na dany trening. Im bardziej jest on intensywny, tym wyższy EPOC po jego zakończeniu. Oznacza to, że organizm dłużej działa na wyższych obrotach, by przywrócić sobie ostatecznie równowagę (usunąć glikogen z wątroby, uzyskać optymalne nasycenie krwi tlenem czy uwolnić tłuszcze by poprawić równowagę energetyczną). Mało forsowne, spokojne treningi absolutnie nie powodują takiego samego EPOC, jak wysoko intensywne. Innymi słowy, cięższe oddychanie podczas wysiłku to jednocześnie większe spalanie w trakcie oraz po treningu. Cokolwiek zrobisz, by podwyższyć EPOC, poprawisz również swoje wyniki. Jednym z niepozornych sposobów na uczynienie tego jest rozpoczęcie stosowania Maski Treningowej. Upewnij się tylko, że na początku wybierasz taką oporność, która nie zmniejszy nagle drastycznie Twoich możliwości.

pixelpixelpixelpixelpixel
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixel