Maska treningowa 2.0 – pewnik czy fanaberia

2018-03-07
Maska treningowa 2.0 – pewnik czy fanaberia

Maska treningowa 2.0 – pewnik czy fanaberia?

Czy aktualna tendencja utrzyma się?

Gdy spojrzymy na ostatnie 20 lat w przemyśle fitness, to z pewnością niektóre spośród wyrosłych w tym czasie filozofii treningowych czy popularnych rodzajów sprzętu okażą się całkowicie śmieszne z dzisiejszej perspektywy. Niektóre z nich pozostały z nami, inne zeszły z pierwszego planu i przestały cieszyć się uznaniem. Co w takim razie czyni trening oddechowy z opornością i symulacją wysokości odmiennym od wszystkiego, z czym się do tej pory spotkaliśmy? By znaleźć odpowiedź, musimy spojrzeć na wykonywane przez siebie ćwiczenia i uprawiane dyscypliny sportu. Chyba ciężko znaleźć jakąkolwiek przeciętnie obciążającą aktywność fizyczną, w której zmęczenie nie byłoby czynnikiem ograniczającym?

Wyobraźmy sobie gospodynię domową, która chce zrzucić kilka „zbędnych” kilogramów, wykorzystując w tym celu np. interwałowy trening cardio. Załóżmy, że obecnie jest ona w stanie wykonać 4 interwały, składające się łącznie z 12 minut intensywnego wysiłku, po których musi przestać ze względu na zbyt duże zmęczenie. Jeżeli następnym razem będzie ona w stanie wykonać 6 interwałów, zanim osiągnie ten wspomniany próg wyczerpania, to spali więcej kalorii i – teoretycznie, jeżeli ma ona dietę pod kontrolą – zrzuci więcej kilogramów. Co hamuje ją przed wykonaniem większej ilości ćwiczeń? Siła zazwyczaj nie jest ograniczeniem przy treningu cardio. Czynnikiem ograniczającym jest niemal zawsze wytrzymałość i zmęczenie. To samo w pewnym stopniu dotyczy także np. skrzydłowych w futbolu amerykańskim. Jeżeli taki zawodnik musi po raz 9-ty pod rząd przebiec niespełna 50-metrowy odcinek, jego zmęczenie odgrywa istotną rolę w tym, czy uda mu się pokonać obrońcę. Zarówno wspomniana wcześniej gospodyni, jak i ów obrońca będą w opisywanych sytuacjach oddychali bardzo ciężko, nawet jeśli u każdego z nich występuje całkiem inna zdolność do wysiłku i tolerancja na jego efekty.

Zdecydowanie faktem jest, że trening oddechowy jest mocno niedocenianym obszarem sprawności, mimo że jednocześnie stanowi on jeden z najważniejszych i najbardziej ograniczających czynników wydajności. Niestety, zanim Maska Treningowa stała się bardziej „popularna”, zarówno „weekendowi wojownicy”, jak i profesjonalni, regularnie trenujący sportowcy mieli dostęp do małej liczby rozwiązań będących odpowiedzią na ten problem (jeżeli w ogóle uznawali to za problem). Maska Treningowa jest jedną z niewielu pomocy treningowych, które mogą bezpośrednio zwiększyć tolerancję na zmęczenie. Dzięki temu można być pewnym, że Maska Treningowa pozostanie w łaskach osób trenujących, w przeciwieństwie do różnych innych rodzajów sprzętów, które bywają modne tylko przez jakiś czas i wkrótce później całkowicie odchodzą do lamusa. Sportowiec może ubrać maskę gdy korzysta z bieżni, wykonuje trening ogólnorozwojowy lub pracuje nad mięśniami środka/rdzenia. Używanie maski nie wymaga od człowieka zmiany jego programu treningowego na jakieś nowe, egzotyczne aktywności. Jedyne co należy robić, to ubierać maskę podczas niektórych ćwiczeń, by poprawić ten obszar sprawności, w którym dostrzega się pewne braki i niedoskonałości. Wspomniane wcześniej, ulotne mody tworzą natomiast zazwyczaj pewien „nowy” sposób trenowania, który ma zrobić wrażenie na wszystkich. W przypadku Maski Treningowej jest inaczej. Może ona z powodzeniem ewoluować razem ze swoim posiadaczem, np. gdy filozofia treningowa ulegnie zmianie, zawsze pomagając poprawić tolerancję na zmęczenie i czyniąc wykonywane ćwiczenia bardziej efektywnymi.

Jak Maska Treningowa poprawia wyniki?

Obecnie mamy do czynienia z pewnym zamieszaniem pośród zespołów ekspertów w społeczności fitness, które to zamieszanie dotyczy sposobu, w jaki Maska Treningowa poprawia wydajność. Wykonuje ona tę funkcję na kilka kluczowych sposobów. Są to: ograniczenie tlenu, poprawa tolerancji na dwutlenek węgla i bezpośrednie wzmocnienie mięśni oddechowych.

1.      Ograniczenie tlenu

Korzystanie z Maski Treningowej ogranicza dostępną dla organizmu ilość tlenu w prosty sposób – zmniejsza ilość powietrza, które mamy do oddychania. Pod tym względem przyrząd symuluje trening wysokościowy, podczas gdy przebywa się na wysokości morza. Kluczowe słowo to tutaj „symuluje”, a nie „duplikuje”. Daje to użytkownikowi możliwość symulowania bodźców treningowych, po które w innej sytuacji musiałby się udawać wysoko w góry, gdzie dopiero mógłby uzyskać określone korzyści z podejmowanej aktywności. Czy ograniczenie tlenu przy użyciu specjalnego aparatu oddechowego o pół-zamkniętym obiegu jest czymś istotnie różnym od oddychania rozrzedzonym powietrzem (o mniejszej zawartości tlenu) podczas pobytu w górach? Tak. Czy mimo to można w ten sposób osiągnąć podobne korzyści treningowe? Tak. Ciało nie widzi różnicy pomiędzy niższą zawartością tlenu z powodu obecności pół-zamkniętego obiegu w masce i z powodu rozrzedzonego powietrza w górach. Ograniczenie dostępu do tlenu zmusza organizm do zaadaptowania się do takich warunków, zwłaszcza jeżeli to ograniczenie występuje wielokrotnie i przy obciążeniu. Trening wysokościowy powoduje wzrost transportu tlenu w surowicy krwi – organizm stara się bowiem w ten sposób „wyrównać” stratę. Tlen jest siłą napędową zarówno podczas krótkich serii (2-4 minuty), jak i dłuższych obciążeń pracą (powyżej 8 minut). Tlen bezpośrednio buforuje kwas mlekowy, pozwalając nam pracować przy wyższej intensywności, oprócz roli, którą odgrywa w tworzeniu energii. Gdy twoje nogi są intensywnie eksploatowane podczas długiej serii skoków na podwyższenie, to dostępność tlenu dla mięśni powoduje, że dyskomfort jest znacznie złagodzony, a ty możesz ćwiczyć dłużej przy zachowaniu intensywności.

2.      Poprawa tolerancji na dwutlenek węgla

Oprócz efektu ograniczania ilości tlenu, który Maska Treningowa wywołuje podczas ćwiczeń, jednocześnie powoduje ona także, że użytkownik w każdym cyklu oddechowym przyjmuje większą zawartość dwutlenku węgla. Dzieje się tak, ponieważ wydychane powietrze nie opuszcza maski w całości, ale krąży w obiegu pół-zamkniętym i stanowi część kolejnego wdechu. Tolerancja na dwutlenek węgla jest ważnym regulatorem progu zmęczenia. Gdy ośrodek oddechowy w mózgu wykryje podwyższoną zawartość CO2 we krwi, wówczas wyśle sygnały alarmowe do mięśni oddechowych, by te pracowały bardziej intensywnie. Oprócz tej funkcji, ośrodek oddechowy jest odpowiedzialny także za wywoływanie tego okropnego poczucia, za sprawą którego niejednokrotnie mamy ochotę przerwać trening. Kontynuowanie ćwiczeń w tym stanie może jednak nieść z sobą istotne korzyści dla każdego z adeptów sportu – trenuje się wówczas organizm, by był w stanie łatwiej przetrzymać podwyższone stężenie CO2. Tolerancja na CO2 jest jednym z elementów „muru”, przed jakim stajemy i który powstrzymuje nas przed dalszym treningiem (inne części to kwas mlekowy i akumulacja jonów wodoru). Maska Treningowa daje użytkownikom sposoby na dostarczenie sobie nadmiernej ilości CO2 i wytrenowanie reakcji fizjologicznych organizmu, których to efektów nie da się osiągnąć podczas „normalnego” treningu.

3.      Wzmacnianie mięśni oddechowych

Nawyki związane z nieprawidłowym oddychaniem są bardzo trudne do oduczenia, szczególnie podczas treningu. Ćwiczenie oddychania przeponowego w statycznej pozycji może wzmocnić przeponę i „przeprogramować” nas na prawidłową technikę w momencie, gdy jesteśmy zrelaksowani, ale rzadko kiedy efekt ten przenosi się na czas treningu bądź meczu, gdy poziom napięcia i/lub stresu jest znacznie wyższy i łatwo wracamy do starych, niepoprawnych nawyków. Dlaczego zaangażowanie przepony do procesu oddychania jest aż tak ważne? Ponieważ to ona stanowi główne źródło „napędu” dla pozostałych mięśni oddechowych, takich jak np. międzyżebrowe czy poboczne. Te jednak odpowiedzialne są także za utrzymywanie prawidłowej postawy, co czyni je bardziej narażonymi na zmęczenie z powodu spełniania wielu funkcji jednocześnie. Obwodowy opór powietrza, który stwarzają zawory w masce, bezpośrednio pobudza i obciąża mięśnie oddechowe. To dodatkowe obciążenie pomaga „włączyć” program oddychania napędzanego przy pomocy przepony, zamiast wykorzystywania w tym celu pobocznych mięśni. Gdybyśmy obserwowali ludzi, to u większości z nich podczas intensywnego oddychania ujrzymy gwałtowne poszerzanie się klatki piersiowej, które towarzyszy kolejnym wdechom. Prowadzi to do mniejszego napełnienia płuc i poboru tlenu, co ostatecznie zmniejsza zdolność do redukowania długu tlenowego podczas wysiłku. Idealnie byłoby, gdybyśmy mogli oglądać podczas wysiłku oddechy, które są „napędzane” przez brzuch – świadczyłoby to o tym, że dana osoba bardziej dokładnie wykorzystuje możliwości, jakie jej daje przepona. Na koniec warto dodać, że Maska Treningowa zwiększa czas trwania wdechu podczas każdego z cykli oddechowych. To daje płucom więcej czasu na rozprężenie się oraz sprawia, że przepona pracuje pod obciążeniem na całej swojej długości. Powtarzany wielokrotnie, wysoce intensywny trening z Maską może przynieść o wiele większe praktyczne korzyści niż trening oddychania przeponą, który wykonywany jest w pozycjach spoczynkowych. Trening z maską to wzmocnienie mięśni wdechowych podczas ćwiczeń (niejako „przy okazji”), co bezpośrednio wpływa na poprawę wydajności i osiągów.

Podsumowanie

Można zauważyć, że Maska Treningowa oddaje kompleksowe podejście do poprawiania wytrzymałości oddechowej. Choć symuluje ona trening na określonych wysokościach, to dostarcza także innych korzyści, takich jak np. podwyższanie tolerancji na CO2 oraz ćwiczenie mięśni oddechowych. Połączenie ograniczania zawartości tlenu (trening wysokościowy) wraz z innymi korzyściami, jakie maska zapewnia użytkownikom, stawia ten produkt w ścisłej czołówce dzisiejszego rynku wyposażenia do treningu oddechowego. Tak długo, jak ludzie będą uznawali zmęczenie za wyzwanie podczas treningu, Maska Treningowa będzie się cieszyła dużym powodzeniem wśród każdej ćwiczącej osoby zarówno obecnie, jak i w nadchodzących latach.

pixelpixelpixelpixelpixelpixel
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixelpixel