Jak ćwiczenia z użyciem Maski Treningowej zwiększają spalanie kalorii podczas i po treningu

2018-03-05
Jak ćwiczenia z użyciem Maski Treningowej zwiększają spalanie kalorii podczas i po treningu

Jak ćwiczenia z użyciem Maski Treningowej

zwiększają spalanie kalorii podczas i po treningu

Źródło: www.trainingmask.com

            Wśród osób prowadzących badania dotyczące sportu i sposobów treningu coraz szersza staje się świadomość dotycząca prawdziwych, namacalnych korzyści ze stosowania Maski Treningowej. Najwięcej szumu wywołuje możliwy wzrost siły mięśni oddechowych, który w rezultacie powoduje też lepsze wyniki w zakresie progu wentylacyjnego (VT = Ventilatory Treshold) oraz progu kompensacji oddechowej (RCT = Respiratory Compensation Threshold). Istotnie, osoby używające Masek przewyższyły grupę kontrolną, uzyskując w zakresie VT 31.0, w stosunku do 15.0, a ich wyniki RCT wynosiły 39.9, w porównaniu do 10.4 (American Council of Exercise, 2016).

            Co to oznacza dla tych spośród nas, którzy nie są zainteresowani startem w maratonie, ale chcą stracić na wadze? Efekty mogą być spektakularne, jeżeli połączymy ten aspekt treningu z Maską z korzyściami, płynącymi z podwyższonego poziomu wydzielania hormonu wzrostu podczas treningu w warunkach hipoksji, oraz ze zwiększonym spalaniem kalorii z powodu zwiększonego EPOC (Excess Post Exercise Oxygen Consumption, czyli zwiększonego powysiłkowego zużycia tlenu) po treningu. Te trzy czynniki są pomocne w osiąganiu nowych poziomów spalania kalorii i tłuszczu, do których nie było dostępu wcześniej – przed rozpoczęciem treningów z Maską.

            Warto zwrócić uwagę na doniesienia z badań ACE (American Council od Exercise), dotyczące mocy wyjściowej przy VT i PCT. Dlaczego te wartości są tak ważne dla osób, które starają się zrzucić kilka zbędnych kilogramów? Z tego względu, że są one ściśle powiązane z możliwym poziomem intensywności treningu. Ten z kolei, co oczywiste, wpływa na możliwą ilość kalorii do spalenia.

            Spójrzmy na to w następujący sposób... Nieuzasadnione byłoby twierdzenie, że ktokolwiek może trenować przez cały czas z intensywnością na poziomie 100 % RCT. Jeżeli jednak dla danej osoby owe 100 % będzie wyższe, to automatycznie również wartość 80-85 % zwiększy się. Tak jest np. w przypadku wyciskania na ławeczce. Jeżeli ktoś może wykonywać to ćwiczenie z maksymalnym obciążeniem 300 funtów (około 136 kg), to 80 % tej wartości będzie wynosić więcej, niż dla kogoś, kto maksymalnie wyciska 250 funtów (około 113 kg). Będzie to proporcja około 108 kg do 90 kg. Ta sama koncepcja dotyczy również treningu aerobowego oraz beztlenowego. Jeżeli dla kogoś RCT jest obecnie wyższe niż 8 tygodni temu, to również 80 % tej wartości musiało ulec zwiększeniu. Oznacza to, że podczas treningu z taką intensywnością spali się po prostu więcej kalorii, niż to miało miejsce wcześniej.

            Próg wentylacyjny (VT = Ventilatory Threshold), to punkt, w którym oddychanie wzrasta w nieliniowy sposób. Opisuje on wzrost oddychania w jednostce włożonego wysiłku.

            Próg kompensacji oddechowej (RCT = Respiratory Compensation Threshold), to etap wysiłku, w którym kwas mlekowy i jony wodoru kumulują się szybciej, niż ciało jest w stanie się ich pozbyć. Potocznie określa się go jako „niewidoczny mur” podczas biegania, ze względu na pojawiający się opór przed kontynuowaniem treningu.

            Oprócz większego spalania kalorii z powodu zdolności do bardziej intensywnego treningu, trening w warunkach hipoksji daje także efekty w postaci stymulowania wydzielania hormonu wzrostu (somatotropiny). Ten z kolei wykazuje szereg pozytywnych skutków dla organizmu, jak np. zwiększenie gęstości kości. Jest on również jednym z najsilniejszych czynników, mogących uruchomić pozyskiwanie energii z kwasów tłuszczowych. Intensywne ćwiczenia z użyciem Maski Treningowej tworzą stan hipoksji w organizmie podczas podejmowanego wysiłku. Jednocześnie uruchamiane są mechanizmy wydzielania wspomnianego hormonu wzrostu.

            Maska Treningowa to także jeszcze jeden wymiar wysiłków na rzecz spalania tłuszczu w organizmie. Trening z nią może bowiem podwyższyć poziom zwiększonego powysiłkowego zużycia tlenu (EPOC = Excess Post Exercise Oxygen Consumption). Czym jest EPOC? Jest to stan, w którym oddziałuje na organizm skumulowany dług tlenowy. Podwyższony poziom EPOC jest wiązany z większym zużyciem kalorii po wysiłku. Jest on także nazywany efektem spalania tłuszczu po treningu.

            Podczas intensywnych ćwiczeń organizm popada w dług tlenowy, pozwalając na ich kontynuowanie na określonym poziomi intensywności. Często jest to spowodowane tym, że oddychając w dany sposób człowiek nie jest w stanie spełnić potrzeb swojego ciała. Rekompensuje ono sobie te braki, wywołując EPOC. Dług tlenowy jest spłacany już po treningu, kiedy to poziom wysiłku wraca do normalnych wartości. W tym momencie ciało ponownie wytwarza energię, dzięki której może uzupełnić powstałe wcześniej deficyty. Proces ten przebiega dość intensywnie, ponieważ „nareszcie” dostępna jest większa dawka tlenu. Dobra wiadomość to ta, że Maska Treningowa może zwiększać ten efekt, ograniczając dopływ tlenu podczas ćwiczeń, a więc jednocześnie zwiększając EPOC, jako odpowiedź organizmu po zakończonym treningu.

            Na zakończenie podsumujmy: Maska Treningowa nie tylko sprzyja zwiększeniu liczby spalanych kalorii za sprawą podwyższenia poziomów VT i RCT, ale także niesamowicie zwiększa zużycie energii organizmu po treningach, podwyższając EPOC i stymulując wydzielanie hormonu wzrostu. Zanim więc uznamy, że Maski Treningowe przeznaczone są jedynie dla zawodowych sportowców i osób starających się uzyskać niesamowity poziom wytrzymałości, powinniśmy jeszcze raz dobrze się nad tym zastanowić. Okazuje się bowiem, że Maska Treningowa może być równie przydatna „weekendowym wojownikom” lub świeżo upieczonym Mamom, które chcą zrzucić kilka kilogramów po przebytej ciąży. Jeżeli chodzi o nie – istnieje także możliwość założenia podczas treningu bardzo stylowego, różowego rękawa na maskę, żeby odpowiednio się prezentować i nie zwracać na siebie zbytnio uwagi.

pixelpixelpixelpixelpixel
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixelpixel