Elevation Training Mask i jej efekty opis przypadku

2018-03-02
Elevation Training Mask i jej efekty opis przypadku

Elevation Training Mask i jej efekty: opis przypadku

 

Elevation Training Mask i jej efekty w zakresie szczytowego przepływu wydechowego (PEF – peak expiratory flow), SPO2, zawartości czerwonych krwinek krwi, tętna i osiąganych poziomów wytrzymałości podczas wykonywania w 6-tygodniowym okresie ćwiczeń z obciążeniami oraz intensywnych interwałów kolarskich.

Wprowadzenie:

Sportowcy przez wiele lat przyznawali, że trening na większych wysokościach niesie z sobą wymierne korzyści dla układu sercowo-naczyniowego pod kątem wytrzymałości. Stosunkowo niedawne odkrycia dają dziś możliwość użycia np. namiotów czy pokojów, które mają symulować tego typu warunki bez potrzeby udawania się w góry. Najbardziej skutecznym rozwiązaniem jest maska z systemem, nazywającym się hypoxicator (Elevation Training Mask). System ten dostarcza bodźców charakterystycznych dla warunków obniżonej zawartości tlenu w powietrzu. Trening na wysokościach jest nazywany treningiem w warunkach hipoksji. Obejmuje on zarówno codzienne życie i funkcjonowanie, jak i ćwiczenie przy obniżonej zawartości tlenu, dzięki której poprawia się osiągi sportowe i stan zdrowia. Maska redukuje ciśnienie parcjalne tlenu przy zachowanym takim samym poziomie ciśnienia barometrycznego, dzięki czemu nie trzeba rezygnować z wygody ćwiczenia w domu bądź na siłowni. Symulowany trening wysokościowy wykazał poprawę w wydzielaniu EPO (erytropoetyna) i parametrach czerwonych krwinek krwi oraz większą szybkość, siłę, wytrzymałość oraz mniejszy czas na dojście do siebie po ćwiczeniach.

Chemia krwi pokazuje ogólny stan czerwonych i białych krwinek, morfologia zaś określa liczbę komórek we krwi. Czerwone krwinki przenoszą tlen z płuc do wszystkich części ciała, podczas gdy białe krwinki są częścią systemu odpornościowego, które walczy z infekcjami i chorobami. Ten test mierzy także przestrzeń, objętość, gęstość i zdolność do przenoszenia tlenu, co jest ważne nie tylko w kontekście czysto zdrowotnym, ale również sportowym.

Spirometria i pulsoksymetr SpO2 są obiektywnymi, specyficznymi i nieinwazyjnymi metodami testowania i pomiaru funkcji płuc oraz naczyń zarówno wśród początkujących, jak i profesjonalnych sportowców. Szczytowy przepływ wydechowy (PEF – peak expiratory flow) to maksymalny przepływ, powstający podczas wydechu z maksymalną siłą, następującego po pełnym wdechu. PEF to największa prędkość powietrza, z jaką może ono być wydmuchane z płuc po wdechu.  FEV1 mierzy objętość po wydychaniu przez sekundę. Szczytowy przepływ (Peak Flow) oraz natężona objętość wydechowa na sekundę (FEV1 – Forced Expiratory Volume in 1 second) mogą być wyznacznikiem tego, jak dobrze płuca wykonują swoje zadanie. Pulsoksymetria to technologia, która pozwala na nieinwazyjny pomiar saturacji (nasycenia krwi tlenem), co przyczyniło się do szybkiej jej akceptacji w środowisku jako „piąty sygnał życiowy” (oprócz temperatury, ciśnienia krwi, tętna i szybkości oddechu) w ocenie klinicznej. Pulsoksymetr emituje światło o dwóch różnych długościach fali – czerwona i podczerwień – na te części ciała, które są względnie przejrzyste i mają dobry, pulsacyjny przepływ krwi, np. palec czy płatek ucha. Proporcja pomiędzy ilością czerwonego i podczerwonego światła, które przechodzi przez mierzony obszar i dociera do czujnika urządzenia, jest uzależniona od procentowej zawartości utlenionej i pozbawionej tlenu hemoglobiny. Procent nasycenia tlenem, obliczany w ten sposób to wskaźnik SpO2. Za normę uznaje się poziom 95 %.

To badanie wskaże korelację symulowanego treningu wysokościowego i zmian w strukturze krwi, wydolności płuc oraz nasycenia tlenem układu sercowo-naczyniowego oraz oddechowego.

Metodologia:

46-letni mężczyzna, laktoowowegetarianin używał Elevation Training Mask 2.0 z Altitude Air Resistance Cells przez okres 6 tygodni. Podczas badania rejestrowano wyniki spirometryczne przepływu szczytowego (sprzęt firmy Microlife), chemii krwi i zróżnicowanego, działającego na komputerze PC, oprogramowania do pulsoksymetru. Pomiaru dokonano na początku badania oraz później co 3 tygodnie. Interwałowy trening kolarski oraz ćwiczenia z Kettlebell były wykonywane przez 5 dni w tygodniu przy użyciu Elevation Training Mask mniej więcej przez połowę czasu. Suplementacja podczas badania składała się z 2 łyżek stołowych organicznego oleju lnianego, 1 miarki odżywki MHP Probolic SR Protein (w proszku), 1 miarki napoju regeneracyjnego FLUID i preparatu „desiccated liver”. Moja dieta obejmowała także 6-7 jaj na tydzień, 7-9 porcji owoców i warzyw dziennie, 2 porcje sera na tydzień oraz 2 posiłki na bazie soi (mleko sojowe lub ryżowe, tofu lub białka na bazie soi), a także 2,5 kubka kawy z kremowym zabielaczem każdego dnia.

Ustawienia maski wyglądały następująco: 4-8-4 (4 otwory wlotowe otwarte po lewej, 8 otworów wydechowych otwartych, 4 otwory wlotowe otwarte po prawej) w pierwszym tygodniu. W drugim tygodniu było to 2-8-2, a w trzecim – 1-8-1. Na czwarty tydzień zawór po prawej stronie został zamknięty. Trening następnie był kontynuowany z kombinacją 4-8-4 (12,000 ft = 3 657 m). W piątym tygodniu ustawiona została kombinacja 2-8-2 (15,000 ft = 4 572 m). Na ostatni, 6-ty tydzień wybrano kombinację 1-8-1 (18,000 ft = 5 486 m).

Wyniki symulowanego treningu wysokościowego pokazały, że w zakresie szczytowego przepływu wydechowego (PEF) nastąpił łagodny wzrost  (4 %), a analogiczna wartość dla natężonej objętości wydechowej (FEV1) wynosiła 1,3 %. Dodatkowa siła mięśni wydechowych zwiększa się wraz z długoterminowym treningiem opornościowym. W mojej opinii większa zmiana nastąpiła we wdechu, który zmierzymy w następnym badaniu.

Nastąpiła także łagodna zmiana w wartościach SpO2, mierzonych pulsoksymetrem (3 % - z 96 % na 99 %). Pulsoksymetr wykrył wzrost procentowej zawartości utlenionej hemoglobiny w stosunku do tej pozbawionej tlenu, co oznacza poprawę saturacji w 6-tygodniowym okresie badania. Uważam zmianę w zakresie utlenienia na 99 % za znaczącą. Podwyższenie zawartości tlenu daje sportowcom lepsze osiągi, a po ukończonym treningu opóźnia pojawienie się obolałości czy gromadzenie kwasu mlekowego w mięśniach szkieletowych. Wartość tętna spoczynkowego zmniejszyła się o 8,45 % - z 71 bpm do 65 bpm w ciągu 6 tygodni badania, co pokazuje wzrost zdolności do odpoczynku i „zrelaksowaną” pracę serca oraz układu nerwowego przywspółczulnego.

Morfologia i chemia krwi wskazały, że hematokryt wzrósł o 6,82 %. Jest to stosunek objętości czerwonych krwinek do objętości całej krwi. Jego wzrost oznacza w tym przypadku „ulepszenie” jakości krwi – zwiększyła się zawartość komórek w tej samej ilości osocza. Wskaźnik średniej objętości krwinki czerwonej (MCV) wzrósł o 6,36 %. To obiektywne odkrycie dowodzi, że ciało w swego rodzaju napięciu, wywołanym intensywnymi ćwiczeniami przy użyciu ETM, uruchamia mechanizmy pomagające przeżyć, takie jak np. zwiększenie czerwonych krwinek. Wskaźnik RDW (red cell distribution width) określa zmianę w wielkości krwinek. Różnorodność rozmiarów czerwonych krwinek wzrosła o 4 %, co pozwoliło uzyskać wgląd w proces dostosowywania objętości i wielkości tych ciał, transportujących tlen. MPV (Mean platelet volume) to wskaźnik określający średnią wielkość płytek krwi. Są one niezbędne, by krew mogła krzepnąć. Podczas gdy ilość płytek krwi spadła, ich średnia wielkość zwiększyła się o ponad 20 %. Zmiana liczby czerwonych krwinek była mniejsza niż 1 %, ale wszystko to pokazuje, że w bardzo krótkim czasie trening na symulowanej wysokości powoduje zmiany w składzie chemicznym i budowie krwi. Wydaje mi się, że czerwone krwinki namnażałyby się podczas dłuższego okresu ćwiczenia, np. 6 miesięcy, jako że ciało przystosowuje się do dodatkowych bodźców środowiskowych lub treningu symulowanej wysokości. Zbadamy to podczas kolejnego projektu poświęconego ETM. Gdy w badaniu używaliśmy wskaźników czerwonych krwinek krwi, nie odnotowaliśmy ostrych lub przewlekłych infekcji lub przeziębień, co pozwoliło na precyzyjne określenie ilościowe rezultatów badania chemii krwi. Były także dodatkowe pozytywne zmiany fizjologiczne w zakresie jakości snu, nie dotyczące ilości wymaganego snu i odpoczynku. Koncentracja umysłu i nieustępliwość podczas wielu intensywnych treningów z maską to dodatkowa korzyść psychologiczna.

pixel
Pokaż więcej wpisów z Marzec 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel